مراحل معاینه فنی خودرو

در معاینه فنی خودرو ها چه چیزهایی چک می شود؟

مقدمه

امروزه در اکثر شهرهای شلوغ و پرجمعیت کشور، شاهد آمار بسیار بالای تصادفات به دلیل نقص در خودروها، خواهید بود. برای کاهش میزان آلایندگی و مصرف سوخت خودرو و همچنین جلوگیری از تصادفات، بهتر است در بازه های زمانی مشخص به مراکز معاینه فنی که مشخص شده است، مراجعه کنید. با توجه به تعداد خودروهای معیوبی که در سطح کشور وجود دارند، انجام معاینه فنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. مواردی که در زمان معاینه فنی خودروها چک می شود، باعث می شود تا در صورت وجود کوچک ترین مشکلی در قطعات داخلی خودرو  و یا نوع عملکرد آن ها، شما را مطلع سازد. در این مقاله ما قصد داریم در ارتباط با مراحل معاینه فنی خودرو و پارامترهایی که در این زمینه چک می شوند، توضیح دهیم. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در هر یک از مدل های خودرو، قطعات داخلی متعددی به کار رفته است که هر یک از آن ها وظیفه خاصی در بهبود عملکرد خودروها برعهده دارند. به گفته شرکت نانو الماس سپاهان تولید کننده نشت گیر رادیاتور :برخی از لوازم یدکی های پرمصرف خودرو ممکن است در صورت استفاده مداوم از آن ها در گذر زمان نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشند. برای این که در هزینه های تعمیر خودروها صرفه جویی کنید، بهتر است در صورت وجود کوچک ترین مشکلی برای قطعات داخلی خودروهای خود، آن ها را تعویض کنید. برای خریداری قطعات مخصوص مدل های خودروی خود، به مراکزی معتبری که در زمینه فروش لوازم یدکی خودروهای چینی فعالیت می کنند، مراجعه کنید. فروشگاه تخصصی مبین یدک به عنوان یکی از بزرگترین مراکزی که در زمینه پخش و فروش لوازم یدکی مدل های مختلف خودرو فعالیت دارد، این اطمینان را به شما عزیزان می دهد که کلیه ی قطعاتی که خدمت مشتریان خود عرضه می کند از بهترین برندهای موجود در بازار می باشد. جهت سفارش انواع لوازم یدکی و قطعات برای خودروهای خود، می توانید با جست و جو در این وب سایت قطعه مورد نظر خود را متناسب با نوع خودرو خود انتخاب کرده و آن ها را سفارش دهید.

خرید لوازم یدکی

مراحل معاینه فنی خودرو

برگه معاینه فنی، برگه ی سلامت خودرو هایی است که ۴ سال از تولید آن ها گذشته و مشخص کننده میزان تولید آلایندگی توسط موتور می باشد. هر چه قدر این مقادیر کمتر باشد، نشان دهنده سالم تر بودن موتور و نحوه کارکرد آن است. مراحل معاینه فنی خودرو شامل:

 در مرحله اولیه به ظاهر خودرو دقت می شود

افراد متخصصی که در مراکز معاینه فنی فعالیت می کنند، در ابتدا سلامت خودروهای شما را از روی ظاهر و با بازدید چشمی، بررسی می کنند. در این مرحله موارد زیر چک می شود:

  • آینه ها
  • شیشه ها
  • بوق خودرو
  • کمربند ایمنی
  • میزان پوسیدگی بدنه
  • لاستیک ها
  • چراغ ها (راهنما، نور بالا و پایین، ترمز دنده عقب، خطر)
  • صدا و دود خروجی از اگزوز
  • تجهیزات بسته شده روی خودرو

و…

در مرحله ی دوم میزان آلاینده های تولید شده با وسیله ای مخصوص اندازه گیری می شود

در صورت زیاد بودن آلاینده های تولید شده توسط خودرو، معاینه فنی به خودرو تعلق نمی گیرد، زیرا همانطور که قبلا گفتیم معاینه فنی برگه سلامت خودرو می باشد و دادن این برگه به خودروهایی که باعث آلودگی می شوند، منطقی نیست. برای تست کردن پارامترهای آلایندگی خودروهای شما، دستگاهی به قسمت اگزوز خودرو متصل شده و میزان گازهای خروجی از خودرو چک می شود.

در مرحله سوم کمک فنرها مورد بررسی قرار می گیرد

کمک فنر از واژگونی خودرو در مسیرهای پر پیچ و خم جلوگیری می کند، کوتاهی در این مورد علاوه بر ایجاد مشکلات دیگر، جان سرنشینان و همراهان او را نیز به خطر می اندازد. به همین دلیل در صورت مشکل داشتن کمک فنرها معاینه فنی رد می شود. کمک فنر یکی از قطعات اصلی خودروهای چینی است که در نوع عملکرد خودرو، بسیار تاثیرگذار می باشد.

تست کمک فنرها

مرحله چهارم چک کردن ترمز ها می باشد

در این مرحله میزان شتاب ترمز کردن و کارکرد ترمز دستی چک می شود. در صورت مشاهده هر مشکلی در این زمینه، معاینه فنی به خودرو تعلق نمی گیرد.

مرحله پنجم سیستم تعلیق خودرو می باشد

در این مرحله میزان مقاومت قطعات خودرو چک می شود که در مسیرهای نامسطح  تا چه حد پایداری دارند. در صورت ناپایداری اتصالات خودرو معاینه فنی رد می شود.

مرحله ششم چک کردن سلامت چراغ ها می باشد

در این مرحله اندازه برد چراغ های خودرو و این که روشنایی آن ها به اندازه باشد، سالم بودن چراغ ها کافی بودن نور آن ها و جهت نور بالا و پایین بودن، مورد بررسی قرار می گیرد تا بعد ها مشکلی از بابت آن ها در خودرو ایجاد نشود.

مرحله هفتم همراستایی چرخ ها می باشد

طبق استانداردهای موجود در صورت تنظیم بودن چرخ ها و جلوبندی خودرو، اگر راننده فرمان خودرو را رها کند، در مسیر یک کیلومتری نباید خودرو بیشتر از ۷ متر انحراف پیدا کند. این همراستایی در صورتی بدست می آید که جلوبندی خودرو کاملا سالم باشد.

دریافت گواهی معاینه فنی خودرو

در صورت سلامت خودرو در این ۷ مرحله معاینه فنی به خودرو تعلق می گیرد ولی در صورتی که هرکدام از این مشکلات در خودرو مشاهده شود، شخص می تواند تا مدت ۱۵ روز این مشکلات را رفع کند و سپس به همان مرکز به منظور گرفتن معاینه فنی مراجعه کند. معاینه فنی از مدارکی می باشد که پلیس راهور به بودن آن همراه راننده های خودرو تاکید دارد و در صورت نبودن آن همراه با راننده یا اتمام تاریخ اعتبار آن شخص مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه می شود. در شرایطی که سن خودروهای شما بسیار زیاد باشد، برگه گواهی معاینه فنی به خودروهای شما تعلق نمی گیرد.

دریافت گواهی معاینه فنی خودرو

ساعت های کاری مراکز معاینه فنی با هم متفاوت می باشد و می توان نوبت اینترنتی گرفت و توصیه می شود اشخاص قبل از رفتن به این مراکز مشکلات خودروی خود را رفع کنند و بعد به این مراکز مراجعه کنند، زیرا انجام گرفتن این امور در مراکز معاینه فنی معمولا زمان بر است و در صورت اشکال داشتن خودرو و رد معاینه فنی، شخص باید یک بار دیگر این مراحل را طی کند.

جدول معاینه فنی خودرو

در ادامه می توانید آخرین تغییراتی که دوره های زمانی معاینه فنی مشخص شده است را مشاهده کنید.

انواع وسایل نقلیه عمومی

دوره زمان معاینه فنی

سبک و سنگین درون و برون شهری با عمری ۱۰ سال یا کمتر

شش ماهه

سبک و سنگین درون و برون شهری با عمری بیشتر از ۱۰ سال

سه ماهه

 

انواع وسایل نقلیه شخصی، دولتی

دوره زمان معاینه فنی

سبک

یک ساله

سنگین

شش ماهه

موتور سیکلت

یک ساله

 

انواع وسایل نقلیه فوریت های پزشکی و امدادی

(آمبولانس، آتش نشانی و امداد خودرو)

دوره زمان معاینه فنی

سبک

شش ماهه

سنگین

شش ماهه

موتور سیکلت

شش ماهه

 

انواع وسایل نقلیه دارای سوخت CNG

دوره زمانی

سبک با پلاک شخصی و دولتی

بازرسی چشمی

آزمایش های هیدرواستاتیک

سه ساله

شش ساله

سبک با پلاک عمومی

دو ساله

شش ساله

سنگین با هر نوع پلاک

دو ساله

شش ساله

 

شتاب ترمز در معاینه فنی

شتاب ترمز خودرو یکی از قسمت های مهم خودرو می باشد که در زمان معاینه فنی به صورت کاملا تخصصی بررسی می شود. برای تست شتاب ترمز، تجهیزات پیشرفته ای به هر یک از چرخ های خودرو متصل می شود تا از طریق آن بتوان نیروی ترمزگیری هر یک از چرخ ها را بررسی کرد. اندازه گیری هایی که در این زمینه انجام می شود به صورت دستی و نرم افزاری می باشد، این امر باعث می شود تا محاسبات با دقت بسیار بالاتری انجام شود. در صورتی که سیستم ترمز خودرو عملکرد قابل قبولی داشته باشد، احتمال بروز تصادفات را در خودروهای شما تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

سخن پایانی

امروزه وجود برگه معاینه فنی برای تمامی خودروها یک الزام محسوب می شود، تمامی رانندگان موظف هستند در بازه های زمانی مشخص شده اقدام به دریافت این برگه کنند. کارشناسانی که در مراکز معاینه فنی خودروها فعالیت می کنند، با بررسی تخصصی قطعات اصلی ماشین و نحوه عملکرد آن ها، از صحت و سلامت خودرو مطمئن می شوند. در صورتی که کوچک ترین ایراد و مشکلی در هر یک از قطعات خودرو وجود داشته باشد، برگه معاینه فنی به راننده داده نمی شود. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات بسیار مفیدی درباره مراحل معاینه فنی خودرو و نحوه انجام آن کسب کرده باشید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *