کنترل کروز

سیستم کنترل سرعت

کروز کنترل

سیستم کنترل سرعت خودرو یا همان کروز کنترل سیستمی است برای آسوده شدن رانندگی در مسافت های زیاد.

اگر راننده قصد داشته باشد که سرعت خود را روی مقدار خاصی ثابت نگه دارد می تواند با کمک کنترل کروز سرعت خودرو را برای مثال روی ۱۴۰ کیلومتر نگه دارد . کنترل کروز را روی آن سرعت مد نظر تنظیم می کند و بعد پای خود را از روی پدال گاز بر می دارد این سرعت تنظیم شده تحت هیچ شرایطی (سربالایی/سراشیبی/وزش باد)تغییر نخواهد کرد.

بیشتر کمپانی های خودروسازی جهان سیستم کنترل سرعت را روی کلیه خودروهای تولیدی خود نصب می کنند.

هربار که دکمه کنار فرمان را فشار دهید به اندازه یک کیلومتر بر سرعت خودرو افزایش می یابد. و برای خارج کردن کروز کنترل برای ماشین هایی که دنده اتوماتیک دارند با فشار دادن ترمز ماشین از کنترل کروز خارج می شود ولی در ماشین هایی که دنده معمولی دارند با فشار دادن کلاچ ماشین از کنترل کروز خارج می شود.

رانندگی با سیستم کنترل کروز مناسب رانندگی در اتوبان ها و بزرگراه ها است و مناسب رانندگی در شهر به هیچ عنوان نیست .

شاید تا حالا دکمه هایی که روی فرمان خودرو وجود دارد را دیده باشید .دکمه های ( off/on , resume , set / accel , decelerate / coast ) که حال به توضیح مختصری در مورد کارکرد هریک می پردازیم.

دکمه on/off  : برای فعال سازی و یا غیر فعال سازی کنترل کروز استفاده می شود

دکمه   : set / accel برای فعال کردن این دکمه باید راننده پای خود را روی گاز فشار دهد و سرعت ماشین را به مقدار مورد نظرش زیاد کند و و بعد دکمه set  را فشار دهد با این عملیات سرعت خودرو روی اون مقدار مورد نظر ثابت می ماند. و برای زیاد کردن خودرو به اندازه ۱ کیلومتر  دکمه accelerate  را فشار می دهیم .

دکمه resume  : زمانی که ما سیستم کنترل سرعت را  غیر فعال کردیم و قصد داریم که دوباره آن را فعال کنیم از این دکمه استفاده می کنیم .

دکمه cancel  : از این دکمه هم برای خارج کردن ماشین از کنترل کروز استفاده می شود اما در همه ی ماشین ها این دکمه به کار برده نشده است  چون با فشار دادن ترمز یا کلاچ هم میتوان خودرو را از این سیستم خارج کرد

لوازم یدکی , لوازم یدکی x33 , لوازم یدکی جک s5 ,

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *